Vaccinaties

Vaccinatie is mogelijk tegen een aantal ziekten waarbij een ziekteverwekker van buitenaf het lichaam binnendringt.
Het lichaam reageert op de ziekteverwekker, bijvoorbeeld een virus, door antistoffen aan te maken.

Wanneer de dierenarts een vaccin inspuit, reageert het lichaam op dezelfde manier zonder echt ziek te worden. Als het lichaam diezelfde ziekteverwekker later nog eens tegenkomt zal hij genoeg antistoffen hebben om de ziekte te bestrijden. Het dier loopt hierdoor minder risico om ziek te worden.

Een hond krijgt druppels in de nek als ontworming

Ontworming

Uit onderzoek is gebleken dat de infectiekans hoger is in Nederland dan een aantal jaar geleden, daarom moeten de dieren vaker ontwormd worden.
Ons beleid is daarom vanaf 2011: vier keer per jaar ontwormen.
Dit doen wij door middel van de slogan: 2x per jaar pipet, 2x per jaar tablet.

De pipet is werkzaam tegen een groot spectrum van parasieten, terwijl de tablet juist weer werkt tegen de parasieten die niet gedood worden door de pipet.
Op deze manier worden parasieten minder snel resistent tegen middelen die wij gebruiken en zijn uw dieren beter beschermd.

Hond

6 weken: puppy enting tegen hondenziekte en parvo.
9 weken: hondenziekte, besmettelijke leverziekte, leptospirose, para-influenza
12 weken: hondenziekte, besmettelijke leverziekte, leptospirose, para-influenza en kennelhoest.

De enting op 12 weken is voor een jaar geldig. Vanaf dan is er elk jaar een hervaccinatie nodig.

Mocht u naar het buitenland gaan met uw hond, kat of fret moet het dier minimaal 30 dagen voor de reis geënt worden tegen hondsdolheid (in o.a. Engeland zijn de regels strenger. Neemt u ruim op tijd contact met ons op om dit door te nemen). Ook is een gezondheidsonderzoek en een chip vereist.

Hondenziekte/Canine Distemper:
O.a. diarree, hoesten, niezen, hoge koorts, longontsteking en zenuwstoornissen. Vrijwel altijd een dodelijk verloop.

Besmettelijke leverziekte:
Vaak zeer snel en dodelijk verlopende ziekte. Deze ziekte wordt overgedragen via de urine van besmette honden.

Parvo:
Vooral bij pups. o.a. Hoge koorts, braken, stinkende en bloederige diarree. Virus verspreidt zich via de ontlasting

Leptospirose/Ziekte van Weil:
Stoornis in lever en nierfunctie. Vaak dodelijk verloop. Wordt overgebracht via water, urine van ratten en urine van honden. Besmettelijk voor de mens!

Kennelhoest:
Combinatie van virussen (para-influenza), bacterie (Bordetella) en andere omstandigheden. Vaak overgebracht wanneer meerdere honden bij elkaar zijn. De hond gaat heel erg hoesten.

Canine Herpes Virus:
Wordt overgebracht bij geboorte of via neus- en vaginaal slijm of sperma. Canine Herpes Virus heeft als belangrijkste symptoom puppy sterfte vlak voor (abortus) en vlak na de geboorte. Verder kan het vruchtbaarheidsproblemen opleveren bij volwassen dieren.

Hondsdolheid/Rabiës:
O.a. zenuwstoornissen. Wordt verspreid via speeksel (bijten). Besmettelijk en tevens dodelijk voor mens en dier.

Vaccinatie Kat

9 weken: kattenziekte, niesziekte en Chlamydia
12 weken: kattenziekte, niesziekte, Chlamydia en Bordetella

Kattenziekte:
Virusinfectie in het maag-darm kanaal van de kat met o.a. (bloederige) diarree, hoge koorts, bloedarmoede. Zeer hoge sterfte. Virus wordt overgedragen via braaksel en diarree. Ook katten die nooit buiten komen kunnen besmet worden, doordat u het virus aan uw schoenen mee naar binnen kan nemen.

Niesziekte:
Vaak is er sprake van een menginfectie (meerdere ziektekiemen, o.a. Chlamydia en Bordetella). De dieren worden besmet via de lucht en via neusvocht. Meest voorkomende verschijnsel is niezen, neusuitvloeiing en ontstoken ogen, maar soms worden er ook symptomen als koorts en kwijlen gezien.

Feline Herpes Virus:
O.a. acute rhinitis en conjunctivitis. Vooral bij kittens zeer ernstige tot fatale longontsteking.

Hondsdolheid/Rabiës:
O.a. zenuwstoornissen. Wordt verspreid via speeksel (bijten). Besmettelijk en tevens dodelijk voor mens en dier!

Konijn

Een konijn moet twee keer per jaar gevaccineerd worden tegen myxomatose en tegen RHD.
Dit doen wij op speciale konijnendagen in april en augustus.
Vaccinatie van een konijn kan wanneer hij/zij ouder is dan 8 weken.

Myxomatose
Myxomatose wordt veroorzaakt door een pokkenvirus. Het virus wordt met name verspreid door stekende insecten zoals muggen, vlooien en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk. De symptomen zijn o.a. zwelling van de oogleden, mond en anus. Verder komen er knobbels in de huid (myxomen). Na enkele dagen krijgt het konijn een longontsteking. Hieraan zal het konijn in de meeste gevallen overlijden.

Rabbit Haemorrhagic Disease (of viraal haemorrhagisch syndroom)
RHD wordt ook veroorzaakt door een virus. Dit virus verspreidt zich door direct contact tussen konijnen, maar kan verspreid worden via mest, insecten en besmet materiaal zoals voerbakjes. In het lichaam ontstaan overal bloedingen en dit leidt meestal binnen 24 uur tot de dood.
Let op! Ook vers geplukt gras of paardenbloemen kunnen besmet zijn als daar wilde konijnen lopen.

9 weken enting tegen hondenziekte
12 weken enting tegen hondenziekte

Afspraak maken of vraag stellen

Voor vragen of om een afspraak te maken kunt u ook onderstaand formulier invullen.

Naam:*
Telefoon:*